Från otränad till toppform på fem månader!

onsdag 19 januari 2011

Stegvis

Så fort jag köpte mitt träningskort ville jag sätta igång direkt och träna helst varje dag. Kör jag olika typer av träning varje dag så borde det väl funka? Jag har däremot nu kommit fram till att det nog inte är någon bra idé. Risken är ju då att någon muskel överanstränges så att jag på grund av det missar ett par veckors träning. Och då har jag ju bara förlorat på det. Men hur vet man hur mycket man bör träna då? Jag vet inte, men jag tror att regel numemr ett är att lyssna på kroppen. I söndags kväll, efter ännu ett träningspass, sa kroppen till mig att jag borde vila dagen därpå för då värkte det i benen så som det gör efter två 17-timmarspass på jobbet efter att inte ha jobbat på länge. Och igår hade jag ont i vaderna efter en massa långa halkiga promenader mellan olika delar av staden under helgen. Hihi jag vet det känns fånigt att få ont i benen efter bara promenader, men man spänner sig så jag tror det är därför :)

Så man bör nog lyssna på musklerna när de är trötta, nu i början. Jag vilade i måndags och igår stod tennisträning på schemat. Det är jätteroligt, men igår var jag mest arg för det gick så dåligt. Jag hade glömt hur man gör då det nu var flera veckor sen jag spelade sist. Framför allt när jag inte var särskilt bra innan heller... Men det kommer!

Idag är det i alla fall dags för första spinningpasset för säsongen! Jag tycker egentligen inte att spinning är så roligt, utan mest väldigt jobbigt. Men jag ska ändå försöka att tycka om det nu och att köra ett pass i veckan under våren. Det är nog nästan nödvändigt för att klara loppet i juni.

Hahah ja det kan man verkligen kalla bambi på hal is. Som jag har halkat runt den här helgen! Jag har (peppar peppar) inte ramlat ännu, men varit väldigt nära. Känns som jag legat på sidan i luften liksom, men på något sätt lyckats göra ett konstigt akrobatiskt skutt och återfått balansen. Men måste vara bra träning för alla små balansmuskler i fötter och ben!

2 kommentarer:

  1. Haha, jag ser dig framför mig, vågrätt liksom! ;)

    SvaraRadera
  2. Ren kondition kan man träna varje dag, styrka varannan för att musklerna ska återhämta sig. Fast om man har mycket träningsvärk är det nog inte så bra att träna, känns det som.

    SvaraRadera